10 food tipov, ktoré ti zachránia deň (aj líniu)

Či už pracujete, alebo študujete, príprava a stráženie si toho čo a kedy dáme do úst môže byť občas náročné. OK, máte pravdu, možno častejšie ako občas   Ak, si však dokážete vo veciach urobiť poriadok a ste ochotní nasledovať aspoň zopár rád, určite vaše zlozvyky čoskoro vystriedajú tie správne návyky.

Hovorí sa, že pokiaľ sa zo snahy stane zvyk, trvá to 30 dní, skúste sa preto nasledujúci mesiac držať týchto krokov. 

1. Jednoduchosť – namiesto naháňania všakovakých diét, zázračných čajov, krémov proti celulitíde a podobných pseudoproduktov, ktoré jediné čo odstránia sú vaše peniaze z peňaženky, skúste radšej zainvestovať do kvalitnejších potravín a surovín. Príprava jednoduchých jedál z čerstvej zeleniny, chudého mäsa, jogurtov, ovocia a rôznych zdrojov bielkovín, nezaberie veľa času ani námahy a na figúre sa odzrkadlí iba pozitívne.

2.  Zdravý nákupný zoznam – Žiadne palmovým tukom preplnené potraviny a rafinované cukry v nákupnom košíku = žiadne nepriateľské pokušenia doma? Niekedy to môže byť o čosi zložitejšie ak nebývate s ľuďmi, ktorí preferujú zdravý životný štýl. 

Sami sa však môžete pričiniť o to, aby ste nevhodné potraviny nemali na dosah (nenakupovať ich, neprinášať ich domov, vyhradiť si špeciálnu skrinku iba pre vaše potraviny, ktorú keď otvoríte nevyvalia sa na vás ešte salónky z minulých Vianoc)

3. Voda vždy po ruke – áno, trocha otrepané pravidlo a stavíme sa, že veľa z Vás možno ani nie je fanúšikom čistej vody. Niekedy si ale my nedokonalé bytosti v našich mozgoch mýlime hlad so smädom, preto je dobré a efektívne  pri prvých pocitoch hladu radšej siahnuť najprv po vode. 

A predsa len, naše telo je z 80% voda, a tá je pre nás najlepšia. Nie, Boh nie je lakomec, ak by najlepšie boli Cola či energetický nápoj, celkom určite by sme boli z 80% nimi, nemyslíte?  

4. „Mrazeniny“ – polemík o tom či sú mrazené ovocie a zelenina chudobnejšie na vitamíny ako čerstvé už bolo dosť a tak len povieme, ak nestíhate behať cez týždeň do potravín, je vždy super mať nejaké v mrazničke, či už do kaší, smoothies…alebo len tak miesto tých slaninkových čipsov k telke. Mrazený tuniak či losos tiež nie je na škodu.

5. Polievky – častokrát prídete večer domov, ani nie ste tak hladní, ale zjete čo vidíte aj keď na to ani nemáte chuť? Možno vám chýba len niečo teplé do žalúdka. V každodennom zhone niekedy nie je čas ani na poriadny obed, teplá večerná polievka z mrkvy, brokolice, strukovín a pod. určite poteší aj vaše bruško a nepoženie ručičku váhy tam, kam by ísť nemala.

6. Večný “žuvač”? – tie večery či víkendy, keď sa vám proste nič nechce…iba papučová kultúra a stále rozmýšľať čo by ste zjedli. Často sa nachytáte, že ani nie ste hladní, iba máte potrebu neustále niečo žuť? Keď už teda musíte, skúste napríklad nízkokalorické bonbóny, bio cukríky alebo skvele poslúžia aj kokosové lupienky či sušené jablká.

7. 5 minút ticha – cez víkend je fajn dať si kráľovské raňajky, ale povedzme si úprimne, kto má na to čas cez týždeň? Radšej ako raňajky vynechať, venujte im aspoň 5 minút a dajte si napríklad deň vopred upečené zdravé verzie koláčov, ovsené kaše či celozrnné cereálie alebo pečivo… Prípravou večer vopred na chuti nič nepokazíte a vaša línia i zdravie sa vám poďakujú.

8. Zelený čaj – tento zázrak dokáže so zdravím i metabolizmom divy, nie len že naštartuje metabolizmus, obsahuje množstvo antioxidantov, ktoré telo zbavujú nazbieraných škodlivín a chránia ho pred škodlivými voľnými radikálmi z prostredia. Rovnako celý tráviaci trakt si bude robiť svoju prácu omnoho lepšie ak sa oň príkladne postaráte a ako plus, odmenu poznať i na viditeľne čistejšej pleti! 

Ak vám čistý zelený čaj nechutí, dnes už sa vyrábajú zelené čaje s množstvom príchutí, navyše ich možno osladiť bezkalorickou stéviou. Podobnú prácu urobí aj čierny, ktorý navyše podporuje redukciu tuku. Vo večerných hodinách však radšej voľte bezkofeínové verzie.

9. Celozrnní kamoši – či už sa jedná o cereálie alebo pečivo, čím menej sa obilniny a potraviny vo všeobecnosti priemyselne spracúvajú, tým viac kvality sa v nich zachováva. A kvalita je predsa to čo hľadáme, no nie? Voľte si napríklad bio vločky, celozrnné pečivo či dokonca zrnkovú kávu, ktorú si doma čerstvo nameliete. Odvďačí sa vám aj na chuti a aróme.

10. Pridajte proteín – mlieko, jogurty, tvarohy, ryby, orechy. Časté reakcie na moderné recepty obsahujúce proteín : A čo je to ten proteín? Musím to tam dať?” No nemusíte, ale prečo sa ukracovať o kvalitný zdroj živín, tak podstatný pre správne fungovanie ľudského organizmu? Navyše ak cvičíte, chcete si vybudovať svalovú hmotu, a zabezpečiť svalom správnu regeneráciu určite nebude na škodu. 

Obzvlášť ak vám tradičné proteínové šejky nechutia. Priberania na hmotnosti sa nebojte. Ak nemáte stravu zostavenú z priveľa bielkovín, 1 – 2 odmerky srvátky (proteínového prášku) denne sú pri vyváženej strave v poriadku. Ak si nie ste istí, koľko bielkovín by ste mali prijať, poraďte sa s výživovým poradcom. Vo všeobecnosti platí, že príjem bielkovín by mal zodpovedať vašim tréningovým cieľom. Na internete dnes už nájdete množstvo kalkulačiek, ktoré vám tento výpočet uľahčia.

 

Napíšte komentár