Ako nepribrať počas víkendu?

Všetci to veľmi dobre poznáme: náročná práca, stres, tréningy, strava, u niektorých prípadne aj starostlivosť o deti či domácnosť…Toto všetko musíme počas týždňa zvládať a úpenlivo čakáme na príchod víkendu, kedy si oddýchneme, vypneme telo i myseľ. K tomu samozrejme patrí aj dobré jedlo alebo nápoje s obsahom alkoholu.

Ako to všetko zvládnuť tak, aby sa nám ručička na váhe, prípadne centimeter po víkende nezatriasli už v rukách? Ideálne je zodpovedať si týchto pár otázok, a na základe nich smerovať svoje ďalšie aktivity.

  1. Mám v pláne dôležitú oslavu / udalosť kde bude nutné popíjať a jesť, alebo sa chcem len odmeniť?
  2. Koľko dní v týždni som sa reálne svedomito stravoval(a)?
  3. Dal som svojim tréningom maximum?
  4. Čo chcem dosiahnuť tým, že nejem určitý typ potravín a chodím cvičiť?
  5. Je pravidelné vybočovanie z cesty za mojim cieľom to, čo ma robí skutočne šťastným?
  6. Existujú zdravšie varianty jedál, ktoré by som si rád doprial(a)?

Ak ste našli správne odpovede na tieto otázky, ste na dobrej ceste k tomu, aby sa z vášho zdravého fungovania stal i životný štýl a nielen akási chvíľková záľuba. Ak vám skutočne ide o vaše zdravie a líniu, s ktorou budete i sami spokojní, tu je ešte zopár rád, ako na to.

1. Pravidelnosť
Určite nevynechávajte jedlá, dať si dve mega porcie namiesto 5 rozumných nemá na vaše zdravie ani líniu naozaj dobrý dopad. Z dlhodobého hľadiska jediné čo takýmto spôsobom stravovania dosiahnete je spomalenie metabolizmu a s najväčšou pravdepodobnosťou aj priberanie na hmotnosti. Ďalšou hrozbou je tiež nedostatok živín, keďže pri vysokokalorických jedlách ide zväčša o jedlá ako pizza, burger, hranolky, rôzne majonézy, vyprážané jedla a pod. Tieto určite nemajú dostatok živín a vitamínov, ktoré vaše telo potrebuje na správne fungovanie.

2. Vláknina
Ku každému jedlu (alebo aspoň k dvom denne), ktoré skonzumujete je skvelé pridať vlákninu. Môže to byť vo forme čerstvej zeleniny, šalátu, ovocia a pod. Vďaka nej vám bude nielen lepšie tráviť ale v žalúdku tiež zaberie nejaké to extra miesto, ktoré by vám ostalo na „zlé“ maškrtenie a budete sa cítiť dlhšie sýty.

TIP od nás: Ak vám nechutí čistá zelenina vyskúšajte napríklad jablko s lyžičkou 100 % – ného orieškového masla alebo tradičný uhorkový šalát.

3. Voda
Toto je téma, ktorá už bola rozoberaná toľko krát, že už sa mnohým o nej ani nechce hovoriť. No žiaľ, stále sa medzi nami nájdu takí, ktorí prísun správnych tekutín (čistá voda, prípadne dochutená citrónom/limetkou, nesladené čaje) podceňujú, ba dokonca sa oň vôbec nezaujímajú. Naše telo je z najväčšej časti voda, a preto je zároveň to najlepšie čo si môžeme dopriať. Skvele pomôže aj s udržaním hmotnosti. Vypite denne aspoň 2 litre tekutín a pred plánovaným jedlom jeden veľký pohár. Zabránite tak „falošnému“ hladu a prejedeniu sa.

TIP od nás: vodu skvele dochutíte napríklad aj mätou, šalviou, čerstvým zázvorom, alebo mrazeným bobuľovým ovocím.

4. Pohyb
Pre veľa ľudí je cvičenie počas víkendu niečo nemysliteľné, je to proste čas na oddych, iní si radi vychutnajú tréning v prázdnejšej posilňovni. Nech už patríte do ktorejkoľvek skupiny, snažte sa aj počas víkendu venovať pohybu toľko, koľko len môžete. Aj keby to malo byť len dlhočiznými prechádzkami po nákupnom centre, zvolením schodov namiesto eskalátora, hodina jogy či 15 minútový HIIT z pohodlia domova

5. Podvádzajte
Nie, svojho partnera prosím nie! Ale svoj jedálniček trošku môžete. Namiesto tzv. „cheat day“ ale vyskúšajte „cheat meal“. Verte nám, ľahšie sa vám tak bude pokračovať v zdravej strave vo zvyšné dni. Doprajete si to jedlo, ktoré tak neskutočne milujete, úplne bez výčitiek, v normálnej porcii. Následne sa stravujete ďalej rozumne, pravidelne a rozmanito. Uvidíte, budete na seba oveľa pyšnejší, ako keby ste sa celý víkend „preváľali“ na gauči s miskou lupienkov a v pondelok plakali nad rozliatym mliekom.

TIP od nás: Radi si počas víkendu chrumkáte pred telkou? Vyskúšajte sušené jablká, alebo tanier zeleniny nakrájanej na hranolky (mrkva, uhorka, paprika) s hummusom, plus rajčiny, mozzarellu alebo iný chudý syr bohatý na bielkoviny.

Napíšte komentár