Cukor náš každodenný

Vieme o ňom veľa. Vieme, že rafinovaný cukor nie je pre naše zdravie práve najlepšia voľba. Tiež vieme, že je dobré sa mu vyhýbať pri chudnutí. Vieme ale kde všade sa v našej strave nachádza? A zásadnejšia otázka – ako sa mu čo najlepšie vyhnúť?

Nehovoríme, že každý cukor je zlý. Treba sa držať zásady všetko s mierou. Cukor, ktorý obsahuje ovocie je ale niečo iné ako rafinovaný biely cukor a preto treba rozoznať „dobrý“ a „zlý“ cukor.

Nadmerná konzumácia rafinovaného cukru prispieva k vzniku obezity, cukrovky ale aj poruchy imunity, či deficitu vápnika. U detí zase môže spôsobiť hyperaktivitu.

Čo nadmerné množstvo cukru spôsobuje?

  • Zubný kaz

Áno, počuli sme to od mám v detstve. „Nejedz cukor, budeš mať kaz!“. No bohužiaľ je to pravda. Ak chceme zdravé zuby je dobré sa cukru vyhnúť.

  • Predčasné starnutie pokožky

To je niečo, na čo pri večernom kúsku čokolády myslieť asi nechceme ale je to tak. Rafinovaný cukor naruší bunky v krvnom obehu , čo má za následok zníženie kolagénu a teda stratu elasticity pokožky.

  • Ukladanie tuku

Jednoduchá rovnica. Rafinovaný cukor spomaľuje metabolizmus, ktorý nie je schopný spracovať všetky prázdne kalórie, ktoré pojeme a tukové vankúšiky sú na svete.

  • Migrény a bolesti hlavy

Tie spôsobuje najmä striedanie hladiny cukru v krvi, čo má za následok práve bolesti hlavy

  • Imunitný systém

Rafinovaný cukor poškodzuje naše bunky. Biele krvinky tak nedokážu fungovať natoľko, aby dokázali ničiť škodlivé baktérie a tým sa nám znižuje imunita.

Kde sa „zlý“ cukor skrýva?

Od ochutených nápojov a ovocných džúsov až po niektoré druhy pečiva. Je ukrytý aj v potravinách, kde by ste ho na prvý pohľad nehľadali, to ale neznamená, že tam nie je. Ide o instantné potraviny, „zdravé“ müsli tyčinky, omáčky a dresingy, kečupy alebo ochutené jogurty.

Povedali by ste napríklad, že cukor sa nachádza aj v kyslých uhorkách?  Hoci ich jeme pre kyslú chuť v ich octovom náleve sa nachádza takmer 12 gramov cukru (v jednom pohári).

 

Ako cukor obmedziť?

Ak ste zvyknutí dať si denne niečo sladké nebude to jednoduché. Nie nadarmo sa hovorí,  že cukor je jed a je navykový ako droga. Ale pri pevnej vôli sa všetko dá.

Aby ste sa vyhli cukru je dobré vedieť, kde všade sa ukrýva a preto nie je na škodu čítať etikety a zloženie potravín, ktoré kupujeme.

Ak aj dostanete chuť na sladké, čo sa určite stane, vyberajte si zdravšie varianty sladkých jedál, ako napríklad niektoré druhy ovocia, ktoré dokážu zahnať chuť na sladké.

Ak vám príde ťažké zbaviť sa sladkého naraz, čo nemusí byť správne riešenie, pretože sa môžu dostaviť zmeny nálad alebo bolesti hlavy, vyškrtnite zo svojho jedálnička všetky sladké nápoje, áno vrátane tých „bez kalórii“ s umelým sladidlami.

Skúste kávu alebo čaj nesladiť cukrom a vychutnajte si ich prirodzenú chuť.

 

Možností, ako sa vyhnúť cukru je veľa. Bude ale potrebná pevná vôľa a pri tej vám držíme palce.

7 komentáre

ajajaj, dnes som sa teda precukrovala ):

Maja December 06, 2019

veru kazdodenny :(

Marcela November 25, 2019

Treba vydržať 21 dní, potom už tie sladkosti a všetko sladené rafinovaným cukrom zrazu začne chutiť – “nechutiť” úplne inak.

Matatkoo November 20, 2019

2 tyzdne som bola nervozna jak pes, hlava ma bolela, unavena , podrazdena ale teraz super, uplne energicka, mam pocit ze aj viac citim chut jedla.
A prestala som zo dna na den, sem tam ked som mala krizu tak som si dala plechovku zero coly ale to fakt len ked uz som mala total “abstak”.

SugarFree November 19, 2019

Ake?? A ako sa podarilo skoncit?

Erika L. November 19, 2019

Erika L. toto je smrt, ja som mala normalne abstaky po vysadeni

SugarFree November 19, 2019

ach jaj, u mna bohuzial je kazdodenny a nie a nie sa toho zbavit

Erika L. November 18, 2019

Napíšte komentár