Mäsožravec alebo vegetarián?

Mäso je základ jedálnička väčšiny populácie. Všimli sme si, že v posledných rokoch je čoraz populárnejšie vzdať sa mäsa a nahradiť ho rastlinnými alternatívami. Niekomu to vyhovuje a niekto si bez mäsa v jedálničku nevie predstaviť deň.

Keď skončíme s konzumáciou mäsa môžeme pomôcť našej planéte ale nebude to mať dopad na naše zdravie? Sami sme v tejto téme nemali jasno a preto sme sa rozhodli zistiť si o nej viac.

Mäso je zdrojom bielkovín, ktoré samozrejme prospievajú nášmu telu. Stále častejšie sa ale dostávajú na verejnosť informácie, že mäso, ktoré si bežne kupujeme v supermarketoch má okrem skvelých bielkovín aj prímes hormónov a antibiotík, bez čoho by sme sa určite zaobišli. Určite je lepšie kupovať mäso z domácich chovov alebo od overených predajcov ale chápeme, že nie vždy sa to dá a buďme úprimní, cena mäsa je v tomto prípade aj o niečo vyššia, čo často krát pri rozhodovaní zaváži.

 

Aké sú teda plusy, keď sa rozhodneme mäsa na nejaký čas vzdať?

  1. Môžete zhodiť niekoľko kíl

Najmä ak mäso nahradíte zeleninovými alternatívami, alebo ak ste boli zvyknutí mäso pripravovať nezdravým spôsobom.

  1. Riziko vzniku rakoviny sa zníži

Ide o tvrdenie WHO (Svetovej zdravotníckej organizácie). WHO tvrdí, že nadmerná konzumácia spracovaného a tiež červeného mäsa má priamy súvis so vznikom rakoviny v tráviacom trakte. Samozrejme je to iba v prípade naozaj nadmernej konzumácie, takže žiadnu paniku.

  1. Znižuje sa riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb

Ľudia, ktorí nejedia mäso majú v priemere o 24% menší výskyt kardiovaskulárnych ochorení.

  1. Nižšie riziko vzniku cukrovky

Podľa odborníkov ľudia, ktorí každý týždeň jedia mäso majú až o 29%  vyššiu pravdepodobnosť vzniku cukrovky ako vegetariáni. Tí, ktorí pravidelne jedia spracované mäso majú túto šancu vyššiu až o 38%

 


Ale čo tie mínusy?

  1. Riziko straty vitamínov a minerálov

Mäso nie je len skvelým zdrojom bielkovín. Pri jeho vysadení stráca telo aj vitamín D či B a mnoho ďalších. Preto ak sa rozhodnete nejesť mäso treba dbať na to, aby ste potrebné látky dopĺňali z iných zdrojov.

  1. Svaly budú potrebovať dlhší čas na zotavenie

To je niečo najmä pre ľudí, ktorí pravidelne cvičia. Proteín, ktorý prijímame v mäse je dôležitý prvok pre svaly a pokiaľ ho nemáme v dostatočnom množstve svaly sa budú regenerovať o niečo pomalšie. Samozrejme v dnešnej dobe máme už kvalitné náhrady v podobe proteínových práškov, ktoré po cvičení svalom pomôžu

  1. Zvyšuje sa riziko anémie

Mäso obsahuje veľké množstvo železa, pri jeho vysadení je potreba železo dopĺňať v iných formách. Ak tak neurobíme hrozí riziko vzniku anémie a problémoch s ňou súvisiacich

 

Síce je pravda, že viac pozitív sme našli pri prechode na vegetariánstvo, stále ale platí, že mäso obsahuje živiny a látky pre naše telo dôležité. Ak sa rozhodnete prejsť na vegetariánstvo je dobré vedieť, čím živiny z mäsa nahradiť, aby ste neohrozili svoje zdravie. Tiež ale platí, že mäso, kvalitné mäso je skvelé pre telo a svaly.


Preto nech si vyberiete ktorúkoľvek variantu, platí zásada všetko s mierou a najmä zdravo.

 

 

4 komentáre

vegetariaaaaaaan

Zanet január 23, 2020

je pravda ze ako som prestala jest maso tak uz niesom taka pevna a to cvicim ze pravidelne ale zase lepsie sa citim, tak neviem

Martina január 16, 2020

masko je ale zdrave, ja si bez neho neviem predstavit den

Lucy január 16, 2020

Vegan for life ✌🏻

Žužu január 14, 2020

Napíšte komentár