Najčastejšie mýty o chudnutí

Asi všetci sme v minulosti riešili nejakú diétu a mali sme obdobie, kedy sme so svojim telom neboli úplne spokojní. Existuje nespočetné množstvo diét, zaručených rád, ako schudnúť do leta, do mesiaca alebo do týždňa.
Mnohým z nás sa už stalo, že pri chudnutí sme nevideli výsledky, aké sme očakávali, pritom sme mali množstvo rád a zaručených receptov, prečo by diéta mala fungovať a preto sme sa zamerali na mýty o chudnutí, ktorým ľudia často veria a ktoré im môžu zničiť alebo predĺžiť cestu za vytúženou postavou.

 

  1. Ak chceme schudnúť treba robiť čo najviac kardia

Tento mýtus začína byť postupne vyvracaný, ale je stále množstvo ľudí, ktorí sa bránia zdvíhaniu závažia a silovému tréningu pri chudnutí. Faktom ale je, že pri behanie na dlhé trate, bicyklovanie alebo dlhá chôdza na bežeckom páse nie je kľúčom pri odbúravaní tukov. Nízko intenzívne dlho trvajúce kardio môže pomôcť schudnúť zopár kilogramov ale s najväčšou pravdepodobnosťou väčšina zo schudnutých kíl budú svaly a tak v konečnom dôsledku budete mať na tele menej svalov a čim menej svalov, tým viac tuku bude vaše telo ukladať.

 

  1. Všetky kalórie sú rovnaké

Áno, pri chudnutí ide o pomer príjem-výdaj. Pokiaľ máte väčší výdaj – chudnete. Sú ľudia, ktorí síce počítajú kalórie, ale jedia všetko, na čo majú chuť, pokiaľ sa to zmestí do ich stanoveného kalorického príjmu. Pravdou je, že rôzne jedlá rozdielne vplývajú na metabolizmus a môžu mať odlišný vplyv na pocit hladu. Jednoducho povedané, kalórie z bielkovín nie sú také isté, ako kalórie z tukov alebo sacharidov. Ak napríklad nahradíte sacharidy proteínom, rovnaký počet kalórii zrýchli metabolizmus a zníži nutkavú chuť na jedlo. Kalórie z ovocia vás podobným spôsobom zaplnia rýchlejšie, ako kalórie zo spracovaných jedál.

 

  1. Chudnutie je priama cesta k vysnívanému cieľu

Ako sa počas chudnutia pravidelne vážite a očakávate pravidelným úbytok hmotnosti pri každom vážení, treba sa pripraviť, že budete sklamaní a netreba sa číslom na váhe nechať odradiť. Pravda je taká, že proces chudnutia nie je priamočiara cesta. Aj napriek správnej strave a kalorickému deficitu sa môže stať, že niektoré dni môže vaša hmotnosť na váhe stúpať. Príčin môže byť viacero – hormonálne zmeny, zadržanie vody v tele ale dokonca aj ročné obdobie. Netreba sa teda nechať odradiť a vytrvať .

 

  1. Zdravé potraviny môžete jesť v neobmedzenom množstve

To úplne pravda nie je. Aj keď faktom je, že pri chudnutí sa treba držať zdravých potravín a mať dostatok čerstvej zeleniny a ovocia, nie sú to potraviny, ktorých môžete zjesť koľko len chcete. Aj pri zdravých potravinách platí diétna rovnica, že výdaj musí byť väčší ako príjem.

 

  1. Ak chcem schudnúť musím jedlo obmedziť na minimum

Kto sme to už neskúšali? Týmto pravidlom sa riadi mnoho ľudí najmä pri diétach, kde chceme vidieť rýchly efekt už po pár dňoch. Faktom ale je, že z dlhodobého hľadiska je takýto režim neudržateľný a s najväčšou pravdepodobnosťou skonči prejedením sa. Hladovaním naše telo poškodzujeme, pretože nedostáva živiny, ktoré k svojmu fungovaniu potrebuje. Treba akceptovať to, že chudnutie je dlhodobý proces a ide o zmenu životného štýlu a nie o pár týždňovú diétu po ktorej sa vrátime opäť do starých koľají.

 

Ako pri všetkom, aj pri chudnutí má každý svoje vlastné tempo. Preto sa netreba zbytočne stresovať každodenným meraním alebo vážením. Pomalá zmena váhy nemusí znamenať, že nechudnete, môžete naberať svaly na úkor tukov, čo je pre vaše telo skvelá správa. Ak si nieste pri chudnutí niečim istí, poradte sa s odborníkom, aby ste dosiahli váš cieľ.

A na záver, ak sa pri vašej „diéte“ cítite dobre a zároveň máte pocit, že vaša snaha je dlhodobo udržateľná ste určite na správnej ceste.

 

2 komentáre

S kardiom som schudla takmer 15 kil, je ale pravda, ze mi odisli aj svaly a potom sa mi tazko naberali spet

Erika Stankova jún 10, 2020

ach ten jojo efekt :(

Marča jún 09, 2020

Napíšte komentár