Vyspite sa do krásy! Toto sa s vašim telom deje keď spíte

Prečo je dôležitý kvalitný spánok? Určite si ani náhodou nemusíme špeciálne predstavovať ako mnohí z nás vyzerajú, keď ho nemajú dostatok. Podráždené reakcie, kruhy pod očami, spomalené reflexy a celková nechuť k činnosti sú klasickými sprievodnými znakmi nevyspatého človeka.

Raz je to nával pracovných či študijných aktivít, rodina, deti, pes, skvelý seriál, večerné prechádzky letným mestom…Mnoho dôvodov prečo si často nedoprajeme dostatok spánku a radšej sa venujeme iným aktivitám. V dnešnej uponáhľanej dobe sa to bohužiaľ u niektorých snáď už považuje za trend, predbiehať sa v tom, koľko kto zvládne bez toho, aby si poriadne pospal.

Rozmýšľali ste ale niekedy čo sa deje s Vašim telom zatiaľ čo spíte? A čo sa stane, ak telu nedoprajete dostatok spánku? Jeden dva dni sú akceptovateľné, no z dlhodobého hľadiska má zlý spánkový režim nepriaznivé dopady na celý náš organizmus.

Čo sa s našim telom deje keď spíme?

1. SPOMALÍ SA NÁM TEP

Prirodzene, keď ležíme v posteli, pripravení na spánok naše srdce nepotrebuje pracovať tak silno a preto je tep vo všeobecnosti trochu slabší. S postupujúcim “ponáraním” sa do spánku sa tep následne ešte viac spomaľuje, spolu s ním i krvný tlak.

Telo, kardiovaskulárny systém i srdce si teda užívajú kúsok pokoja, výsledkom čoho je celková relaxácia tela. Možno i práve preto sú vysoký krvný tlak či srdcové problémy často spájané s nedostatkom spánku.

2. ZNÍŽI SA NÁM TELESNÁ TEPLOTA

Telesná teplota prispieva k regulácii takzvaných telesných hodín, ktoré nám pomáhajú určovať kedy je čas na spánok a kedy máme byť hore. Tesne predtým ako zaspíme sa naša telesná teplota začína znižovať, čo nám ľahšie umožní dostať sa do spánkového stavu.

TIP od nás: Ak máte častejšie problém so zaspávaním, zadovážte si do izby teplomer. Ideálna teplota na spánok sa pohybuje medzi 18 – 21°C. V takto teplotne pripravenom priestore, s pokojným bráničným dýchaním, by ste sa mali problému ľahšie zbaviť.

3. NÁŠ MOZOG “UPRATUJE”

Počas fázy spánku nazývanej REM (z anglického rapid eye movement), teda fázy kedy sa nám sníva, je náš mozog vysoko aktívny. Mozgová kôra začína filtrovať informácie, ktoré sme “nasali” počas dňa, organizuje ich a ukladá dôležité informácie a spomienky.

Takže od tejto chvíle myslite na spánok ako na akési “reset okienko”, kedy si mozog môže poupratovať všetky potrebné informácie, ktorým ste boli vystavení počas dňa a kedy si robí miesto pre nové veci, ktoré sa naučíte zajtra.

4. NAŠE TELO UVOĽŇUJE RASTOVÝ HORMÓN

Keď spíme, naše telo dostáva priestor na regeneráciu. Vzápätí ako sa dostaneme do najhlbšej fázy spánku, naše telo začína uvoľňovať množstvo hormónov, vrátane rastového. Tieto hormóny napomáhajú k obnove svalov a tkanív.

V tejto fáze je zvýšený i prítok krvi do svalov, takže môžu konečne dostať všetku potrebnú výživu, ktorú potrebujú na rast. Svaly tiež prirodzene oddychujú, čo napomáha uvoľniť celkové napätie, ktoré sa v nich počas dňa nahromadí.

TIP od nás: Snažíte sa nabrať svalovú hmotu alebo rýchlo zregenerovať svaly po veľkej fyzickej záťaži? Potom si určite doprajte nie menej ako 7 hodín spánku.

5. OBNOVUJE SA NÁM POKOŽKA

Nie sú to len svaly, ktoré sa počas spánku obnovujú a regenerujú. Zatiaľ čo si spokojne spinkáte, poniektorí i pochrapkávate, rastový hormón vo vašom tele obnovuje i pokožku a pomáha jej odstraňovať napríklad následky vystavovania sa slnečnému žiareniu ako aj bežnému poškodeniu v dôsledku každodenných vplyvov. Počas spánku sa pod kožou taktiež hromadí voda, ktorá jej napomáha vyzerať vypnuto a jemno.

TAKŽE ČO NÁM Z TOHO VYPLÝVA?

Tak ako my máme často množstvo úloh cez deň, tak i naše telo potrebuje svoj čas – spánok na to, aby si vyriešilo všetky potrebné úlohy, ktoré musí vykonať pre ďalšie zdravé fungovanie organizmu.

TIP od nás: Nedarí sa vám držať sa normálneho spánkového režimu? Píšte si diár, resp. tabuľku, ktorú budete mať na očiach, kde si budete denne zaznamenávať počet hodín vášho spánku. Ak v priebehu niekoľkých dní nebudete spokojní s tým, na čo sa pozeráte, neostávanič iné, len rázne zakročiť – spať!

Napíšte komentár